Sultan Iskandar Muda dan Jejaring Sosial

Sultan Iskandar Muda yang Agung. Foto lukisan: tazaemjayy.blogspot.com
Kemarin, Sultan Iskandar Muda keluar daripada kapal Cakra Donya, ia memerintahkan akan juru propagandanya untuk membuat status facebook dan kicauan di twitter tentang pelajayan terbesar di dunia pada masa itu.

"Hamba mengerti dan hamba laksanakan titah, wahai paduka Yang Mulia Tanglong Donya Perkasa Alam," kata lelaki itu seraya memerintahkan seluruh tentara yang berjumlah 101.000 orang untuk bersegera online.

Si juru propaganda pun berseru, "Sultan Yang Perkasa memerintahkan kamu sekalian untuk mengupload foto kekuatan bala tentara dan senjata meriam ini di kapal-kapal di instagram. Setelah itu rekam dengan vidio dan uploadlah semuanya ke youtube!"

Baginda Sultan yang mendengar itu pun mengerutkan kening, dia tidak menduga bahwa sang juru propaganda memerintahkan bukan yang dia perintahkan.

"Orang Kaya sukla, tidakkah aku salah mendengar tadi?" seru sang sultan.

"Yang Mulia penguasa darat dan laut di sekitar negeri bawah angin yang paling dimuliakan dan ditakuti oleh sekalian penduduk bumi, hamba ialah orang yang melakukan sesuatu lebih labik dari yang seharusnya. Bukankah facebook dan twitter sudah ketinggalan zaman. Status dan kicau tidak cukup untuk menakut-nakuti si Portugis, akan tetapi gambar dan vidio tentulah sangat mengena," kata juru propaganda itu dengan bangga.

"Laksamana," titah sang sultan.

"Hamba di sini wahai paduka penguasa Sumatera dan Semenanjung yang perkasa," jawab Laksamana.

"Tolong buatkan sayap untuk si juru propaganda yang ingin melakukan sesuatu dengan sangat lebih baik, dia sebaiknya terbang ke Melaka supaya sampai di sana lebih cepat daripada kita, apabila ia lebih dahulu syahid, tentu dia lebih dahulu masuh syurga."

Laksamana pun berpikir sejenak, dia adalah ahli stategi perang, maka dia pun mengumpulkan hacker, lalu memerintahkan untuk menghack semua situs Portugis, kemudian ia menulisnya di status facebook dan kicauan twitter.

*Cerita di atas adalah gurauan. Oleh Thayeb Loh Angen
Share on Google Plus

About Peradaban Dunia

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

PuKAT Aceh Turki